Siirry sisältöön
  • Edut ja palvelut
    • Lakipalvelut
    • Työttömyysturva
    • Koulutukset ja valmennukset
    • Urapalvelut
    • Vakuutukset
    • Vapaa-aika
    • Muut edut
    • Yrittäjille
    • Edut Danske Bankista
    • Member+
  • Jäsenyys
    • Tervetuloa jäseneksi
    • Liity jäseneksi
    • Jäsenmaksut
    • Jäsenkortti
    • Päivitä jäsentietosi
    • Usein kysyttyjä kysymyksiä
    • Jäsenyyden päättäminen
    • Jäsenten tietosuoja
  • Alasta
    • Ykalaiset työelämässä
    • Tutkimukset ja suositukset
    • Ykalaiset opiskelijoina
    • Alan väitöksiä
  • Meistä
    • Yhteystiedot
    • Mikä on YKA?
    • Medialle
    • Päättäjät
    • Strategia 2016-2023
    • Jäsenjärjestöt ja paikallistoiminta
    • Historia
  • YKA vaikuttaa
    • Vaalitavoitteet 2019
    • Kannanotot/tiedotteet
    • Lausunnot
    • Koulutuspolitiikka ja osaaminen
    • Työelämän kehittäminen
    • Työttömyysturva ja sosiaaliturva
    • Opiskelijan työ ja toimeentulo
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Perhevapaiden kehittäminen
    • Hyvä julkinen sektori
    • Vuoden yhteiskuntatieteilijä
    • Työpaikan tasa-arvo
    • Edunvalvonta ja vaikuttaminen Akava-yhteisössä
Facebook Instagram LinkedIn Twitter YouTube
Liity jäseneksi Verkkoasiointi SYY Uralehti.fi
  • EN
  • SE

YKA lausui työttömyysturvan muutosehdotuksista

  • Uutiset
  • YKA lausui työttömyysturvan muutosehdotuksista
YKA lausui työttömyysturvan muutosehdotuksista

YKA on jättänyt lausunnot kolmeen työttömyysturvaan ja työttömien palveluihin liittyvään lakiluonnokseen.

 

Työttömyysturvan aktiivimalli

Työttömyysturvan aktiivimallissa työttömän pitäisi tehdä 65 päivän aikana 18 tuntia töitä tai osallistua työllistymistä edistävään palveluun viiden päivän ajan. Muuten työttömyysturvan taso putoaa 4,65 % seuraavaksi 65 päiväksi. Muutos tulisi voimaan vuoden 2018 alkaen.

YKAn mielestä esitetty aktiivimalli on epätarkoituksenmukainen ja vaarantaa työttömien yhdenvertaisuuden, eikä sitä siis pitäisi toteuttaa.

- Työnhakijan oman aktiivisuuden lisäksi mahdollisuuksiin säilyttää päivärahan taso vaikuttaa tarjolla olevien työpaikkojen määrä ja niiden laatu. Lisäksi TE-toimistojen mahdollisuudet tarjota työllistymistä edistäviä palveluita eri puolilla maata vaihtelevat, sanoo YKAn asiantuntija Piritta Jokelainen.

Erityisesti korkeasti koulutetuille esitetty aktiivimalli on ongelmallinen.

- Asiantuntija- ja esimiestyötä ei ole tarjolla lyhyissä, aktiivisuusvelvoitteen täyttymiseen johtavissa pätkissä, ja korkeasti koulutetuille suunnattuja työllistymistä edistäviä palveluita on tarjolla niukasti. Työnhakijan omasta aktiivisuudesta huolimatta tämän voi olla hyvin vaikea täyttää aktiivisuuden kriteerit, huomauttaa Jokelainen.

 

Aktiivisen työnhaun velvoite

Työnhakijalle nykyisin tehtävä työllistymissuunnitelma korvattaisiin aktiivisen työnhaun velvoitteella. Työttömyysetuuden saaminen edellyttäisi, että työnhakija hakee työttömänä ollessaan keskimäärin vähintään yhtä työpaikkaa viikossa. Työtä ei tarvitsisi hakea sellaisilla viikoilla, jolloin henkilö on ollut työssä, työllistynyt yrittäjänä, osallistunut työllistymistä edistävään palveluun tai ollut sairaana. Aktiivista työnhakua seurattaisiin 12 viikon tarkastelujaksolla. Aktiivisen työnhaun laiminlyönnistä seuraisi 60 päivän karenssi.

YKA ei kannata työllistymissuunnitelman korvaamista työnhakijalle asetettavalla määrällisellä työnhakuvelvoitteella. Kaavamainen velvoite aiheuttaa todennäköisesti epätarkoituksenmukaisia seuraamuksia, esimerkiksi turhien hakemusten lähettämistä, näennäistä aktiivisuutta ja avointen työpaikkojen ilmoittelun vähentymistä. Ehdotus myös ongelmallinen työnhakijoiden yhdenvertaisuuden kannalta – eri aloilla ja alueilla on hyvin erilainen tilanne työmahdollisuuksien osalta.

- Työpaikkojen ja työnhakijoiden kohtaannon parantumista palvelisi mekaanisen hakuvelvoitteen sijaan panostaminen työllistymistä ja osaamisen kehittämistä tukeviin palvelutarjontaan, toteaa Jokelainen.

Malli ei YKAn mielestä ota huomioon työmarkkinoiden ja työnhaun muutosta ja monimuotoisuutta.

- Esityksessä ei kuvata, kuinka huomioon otetaan esimerkiksi avoimet työhakemukset, työnantajien kontaktoiminen sosiaalisessa mediassa, tapaamiset työnantajien kanssa, osallistuminen rekrytointimessuille ja –tapahtumiin tai useampien työpaikkojen hakeminen yhdellä hakemuksella työnhakuportaaleissa. Lakiesitys perustuu sellaiseen käsitykseen työnhausta, joka on jo nyt eilispäivää monilla aloilla, huomauttaa Jokelainen.

 

Yritystoiminnan aloittaminen

Yritystoiminnan pää- ja sivutoimisuutta ei arvioitaisi neljän kuukauden aikana yritystoiminnan aloittamisesta lukien. Työnhakija saisi mainitulta ajalta työttömyysetuutta yritystoiminnan estämättä. Jos työnhakijalla olisi tuloa yritystoiminnasta, tulo otettaisiin huomioon maksettavan työttömyysetuuden määrässä. Muutos koskisi työttömänä aloitetun yritystoiminnan lisäksi myös työssä ollessa aloitettua yritystoimintaa.

YKA kannattaa esitettyä muutosta.

- Muutos madaltaa kynnystä yritystoiminnan aloittamiseen ja selkeyttää yritystoiminnan aloittamisen vaikutuksia työttömyysetuuteen. Muutoksen ulottaminen koskemaan myös työssä aloitettua yritystoimintaa on perusteltu ja kannatettava, Jokelainen kehuu.

 

Linkit lausuntoihin:

Työttömyysturvan aktiivimalli
Rekrytointi- ja osaamispalvelut sekä aktiivisen työnhaun velvoite
Yritystoiminnan aloittaminen työttömänä

 

  • Häiriöitä e-jäsenmaksulaskujen lähetyksessä
  • SYYn liittohallitusta täydennettiin ylimääräisessä liittokokouksessa tammikuussa
  • Q&A: YKAn koronainfo
  • YKAn vuosijulkaisu 2021 on saatavilla verkossa – tutustu yhteiskunta-alan mielenkiintoiseen lukupakettiin!
  • YKAn valtuusto valitsi hallituksen kaudelle 2021-2022
  • Mikonkatu 8 A, 00100 Helsinki
  • 010 231 0350
  • jasenasiat@yhteiskunta-ala.fi
  • Yhteystiedot
  • Puhelun hinta 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/min (alv 24%) kotimaan lanka- ja matkapuhelinliittymistä soitettaessa.
  • Edut ja palvelut
    • Lakipalvelut
    • Työttömyysturva
    • Koulutukset ja valmennukset
    • Urapalvelut
    • Vakuutukset
    • Vapaa-aika
    • Muut edut
    • Yrittäjille
    • Edut Danske Bankista
    • Member+
    • Opiskelija-aktiiveille
  • Jäsenyys
    • Tervetuloa jäseneksi
    • Liity jäseneksi
    • Jäsenmaksut
    • Jäsenkortti
    • Päivitä jäsentietosi
    • Usein kysyttyjä kysymyksiä
    • Jäsenyyden päättäminen
    • Jäsenten tietosuoja
  • Meistä
    • Yhteystiedot
    • Mikä on YKA?
    • Medialle
    • Päättäjät
    • Strategia 2016-2023
    • Jäsenjärjestöt ja paikallistoiminta
    • Historia
  • YKA vaikuttaa
    • Vaalitavoitteet 2019
    • Kannanotot/tiedotteet
    • Lausunnot
    • Koulutuspolitiikka ja osaaminen
    • Työelämän kehittäminen
    • Työttömyysturva ja sosiaaliturva
    • Opiskelijan työ ja toimeentulo
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Perhevapaiden kehittäminen
    • Hyvä julkinen sektori
    • Vuoden yhteiskuntatieteilijä
    • Työpaikan tasa-arvo
    • Edunvalvonta ja vaikuttaminen Akava-yhteisössä

© 2021 Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry